Warning: Declaration of YOOtheme\Theme\Wordpress\MenuWalker::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /wp-content/themes/yootheme/vendor/yootheme/theme/platforms/wordpress/src/Wordpress/MenuWalker.php on line 112
The Ultra theme is Themify's flagship theme. It's a WordPress designed to give you more control on the design of your theme. Built to work seamlessly with our drag & drop Builder plugin, it gives you the ability to customize the look and feel of your content.

Własna działalność gospodarcza… krok po kroku

Założenie własnej firmy to często ryzykowny i trudny krok w życiu zawodowym każdego człowieka ponieważ wiąże się zainwestowaniem własnych pieniędzy w biznes, który wcale nie musi przynosić dochodu. Mimo tego coraz więcej ludzi decyduję się na własną działalność ponieważ dzięki temu nie mają nad sobą żadnego innego pracownika i stają się własnym szefem.

W dalszej części artykułu pokażemy jak założyć działalność gospodarczą.

Jak założyć działalność gospodarczą krok po kroku.

Każda czynność zarobkowa, która przynosi nam dochód i jest wykonywana w sposób ciągły musi być zarejestrowana i nie ważny czy sprzedawca czy usługodawca sprzedaje sprzęt sportowy w sklepie internetowym, udziela lekcji śpiewu czy zajmuję się remontem mieszkań. Jeżeli te czynności dają nam jakikolwiek dochód powinny zostać zalegalizowane.

Pierwszym krokiem który jest wymagany aby założyć własną firmę jest wypełnienie formularza CEIDG-1 i aby go wypełnić mamy 4 opcje do wyboru.

  • Osobiście w urzędzie miasta lub gminy,
  • Listem poleconym (poświadczonym notarialnie),
  • Elektronicznie, z użyciem bezpiecznego podpisu kwalifikowanego,
  • Elektronicznie, bez użycia bezpiecznego podpisu kwalifikowanego.

Złożenie wniosku CEIDG-1 jest jednocześnie:

  • wpisem lub zmianą wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (nadanie numeru REGON),
  • zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeń społecznych w ZUS,
  • zgłoszeniem identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym osoby prowadzącej działalność gospodarczą do Urzędu Skarbowego.

Do wniosku można również dołączyć zgłoszenie rejestracyjne do podatku VAT.

Poprawne wypełnienie formularza wymaga podania następujących danych:

  • nazwę firmy,
  • określenie przedmiotu działalności (PKD), miejsca siedziby, miejsca prowadzenia działalności, głównego adresu oddziału i pozostałych adresów (jeżeli takie występują),
  • daty rozpoczęcia działalności oraz opcjonalnie wskazanie pełnomocnika.

Rejestracja firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jest bezpłatna. Dokonując dodatkowo rejestracji jako płatnik podatku VAT składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego druk VAT-R.

Kolejny krok to rejestracja firmy dla celów podatku od towarów i usług w urzędzie skarbowym.

Konieczne jest zawiadomienie właściwego Urzędu Skarbowego o rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej. Prowadząc działalność gospodarczą dla celów podatkowych, niezbędne jest posiadanie numeru NIP, gdyż jest on identyfikatorem podatkowym dla przedsiębiorcy. Jednak w większości przypadków zostaje on już nadany z chwilą uzyskania pierwszego wynagrodzenia.

Przedsiębiorca ma obowiązek dokonania rejestracji dla celów podatkowych. Aktualnie zgłoszenie do Urzędu Skarbowego z wyborem formy opodatkowania dokonuje się w oparciu o wniosek CEIDG-1. Jeśli przedsiębiorca chce być płatnikiem VAT to najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności musi złożyć druk VAT-R.

Firmy, których właścicielem jest osoba fizyczna, na początku prowadzenia działalności co do zasady mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Warunkiem tego zwolnienia u podatników, którzy kontynuują prowadzenie działalności, jest nieprzekroczenie w poprzednim roku podatkowym wartości sprzedaży w kwocie 200.000 zł. Natomiast osoby, które rozpoczynają działalność w ciągu roku podatkowego, mogą skorzystać z tego zwolnienia, jeśli przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności kwoty 200.000 zł w danym roku podatkowym.

W sytuacji, gdy transakcje handlowe będą również prowadzone z kontrahentami z innych państw Unii Europejskiej, należy dokonać dodatkowej rejestracji jako podatnik VAT-UE.

Jeśli chodzi o podatek dochodowy od osób fizycznych istnieje możliwość wyboru sposobu opodatkowania. Wybór ten zależy od rodzaju prowadzonej działalności oraz od wysokości przewidywanych przychodów i kosztów.

Jeśli podatnik nie zadeklaruje żadnej z  form opodatkowania – zostanie automatycznie opodatkowany na zasadach ogólnych.

Krok trzeci to rejestracja firmy do ZUS następuje w oparciu o wniosek CEIDG-1. Jednak osobiście trzeba dokonać zgłoszenia do ubezpieczenia pracowników i osób współpracujących w terminie 7 dni od ich przyjęcia do pracy.

Przedsiębiorca zobowiązany jest do opłacania 3 rodzajów składek na:

  • Ubezpieczenie Społeczne,
  • Ubezpieczenie Zdrowotne,
  • Fundusz Pracy.

W celu zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego należy wypełnić i złożyć następujące formularze:

  • ZUS ZFA – zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek (osoba fizyczna)
  • ZUS ZUA – zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych / zgłoszenie zmiany danych osoby ubezpieczonej
  • ZUS ZZA – zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego/zgłoszenie zmiany danych.

Wymiar składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych stanowi zadeklarowana kwota, jednak nie niższa niż 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w poprzednim kwartale, włącznie z wypłatami z zysku.

Natomiast podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne jest kwota zadeklarowana, jednak nie niższa niż 75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z poprzedniego kwartału, włącznie z wypłatami z zysku. Obecnie dla nowych przedsiębiorców w okresie pierwszych dwóch lat działalności obowiązuje preferencyjna składka ZUS. Jest ona zdecydowanie niższa od standardowej kwoty.

Firmowy rachunek bankowy

Mimo, że przepisy nie nakładają obowiązku posiadania firmowego rachunku bankowego, jednak art. 22 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nakazuje dokonywanie płatności przelewem w przypadku transakcji przekraczających równowartość 15.000 zł., jest to tzw. limit transakcji gotówkowych. W takiej sytuacji posiadanie konta jest dla przedsiębiorcy bardzo wygodne. Rachunek bankowy umożliwia bowiem dokonywanie przelewów, np. do ZUS czy Urzędu Skarbowego, a także ułatwia rozliczanie się z klientami i kontrahentami.

Wybierając się do banku w celu założenia konta firmowego, należy pamiętać, by zabrać ze sobą:

  • dowód osobisty,
  • zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
  • zaświadczenie o nadaniu numeru REGON,
  • zaświadczenie o nadaniu numeru NIP.

Dodatkowe przydatne porady i informacje

  • W przypadku zatrudniania pracowników należy zgłosić w ciągu 14 dni do Państwowej Inspekcji Pracy. Jeśli przedmiot działalności będzie związany z żywnością, handlem artykułami spożywczymi, usługami gastronomicznymi lub hotelarskimi albo prowadzeniem salonu fryzjersko-kosmetycznego czy gabinetu medycznego, wówczas niezbędna będzie opinia Państwowej Inspekcji Sanitarnej lub Sanitarno-Epidemiologicznej. W celu otrzymania takiej opinii należy złożyć wniosek, na którego rozpatrzenie inspektor sanitarny ma dwa tygodnie. Pozytywna opinia oznacza, że zostały spełnione wszystkie niezbędne warunki.
  • Dokonując rejestracji firmy warto także pamiętać o wyrobieniu pieczątki firmowej. Nie jest ona obowiązkowa, jednak bardzo się przydaje przy prowadzeniu działalności.
    • Na pieczątce umieszcza się:
      • nazwę firmy,
      • siedzibę firmy,
      • numer NIP i REGON,
      • numer telefonu.
  • Po dokonaniu obowiązkowych rejestracji warto zadbać o to, by firma stała się zauważalna przez potencjalnych klientów i kontrahentów. W tym celu niezbędne jest zauważalne logo oraz przejrzysta strona internetowa. Logo spełnia funkcję marketingową i informacyjną. Powinno ono kojarzyć się z prowadzoną działalnością i zapadać w pamięć. W dobie wszechobecnego internetu posiadanie strony internetowej przez firmę jest prawie że obowiązkiem przedsiębiorcy, który chce odnieść sukces. Dzięki niej firma staje się bardziej wiarygodna. Klient ma również możliwość łatwiejszego zapoznania się z ofertą przedsiębiorstwa. We współczesnym świecie jest dużo możliwości na reklamowanie firmy. Zaczynając od promocji w internecie, a także reklamy tradycyjne w radiu, telewizji, gazetach, nie zapominając o reklamach zewnętrznych w postaci tablic, banerów czy billboardów.

Tagi: , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *